[ Pobierz całość w formacie PDF ]
o. Wojciech J鹽rzejewski OPFASCYNUJ・CE ZAPROSZENIESpis tre彡i:Wst麪 21. RANDKA Z UKOCHANYM 22. ROZMOWA 33. BOSKIE LEKARSTWO 44. NIEZWYK」Y POCA」UNEK 55. ZNAK KRZYッA 76. POPハKANE NACZYNIE 77. "S」UCHAJ IZRAELU" 88. WIERZハ! 99. OFIARA STWORZENIA 1010. TAJEMNICA KROPLI WODY 1111. ZACHWYT DZIハKCZYNIENIA 1212. BモG JEST 係IハTY 1213. TAJEMNICA WIARY 1314. MODLITWA WSTAWIENNICZA 1415. DOXOLOGIA 1416. "OJCZE NASZ" 1517. "PRZYJD・ZBAWICIELU!" 1518. DAR POKOJU 1619. BARANEK PE」EN MOCY 1720. NIE JESTEM GODZIEN 1721. "AMEN" 1822. OSOBISTA ROZMOWA 19Wst麪Jeソeli pozwolimy sobie na bezmy徑no懈 i rutyn・w przeソywaniuMszy 詣i黎ej, pozbawimy samych siebie rado彡i i fascynacji naj-wi麑szym na tej ziemi -- Darem kochajケcego Boga. Sケ podobno ta-kie kwiaty, kte nie mogケ zakwitnケ・ je徑i byウyby pozbawioneodpowiednich skウadnik. Podobnie w nas nigdy nie zakwitnie za-chwyt nad Boソym Darem jeソeli przestaniemy piel麋nowa・ naszケszukajケcケ zrozumienia miウo懈 do Eucharystii. Jak jednak moソemyto uczyni・ Czy jedynym sposobem jest wgryzanie si・w teologi-czne rozprawy, kte cechuje trudny, fachowy j黝yk? Sprujmyposzuka・innej drogi poprzez odwoウanie si・do pewnych do忤iad-cze・z naszego ソycia, kte pomogウyby nam lepiej zrozumie・ iukocha・Eucharysti・ Pierwszym takim do忤iadczeniem niech b・dzie Randka z ukochanym.1. RANDKA Z UKOCHANYMZakochani majケ bliskie ich sercu miejsca i pory spotka・ doktych lubiケ powraca・i wspnie przebywa・ Czasami jest toウawka w parku, na ktej chウopak po raz pierwszy odwaソyウ si・wziケ・dziewczyn・za r麑・ albo stolik w przemiウej kawiarence,kty byウ 忤iadkiem pierwszych miウosnych zwierze・ Niekte pa-ry maウソekie 忤i黎ujケ rocznic・swego 徑ubu tam, gdzie kilkana-彡ie lat temu, jedno drugiego poprosiウo o r麑・Podobnie ma si・rzecz w naszej miウo彡i z Panem Bogiem. Onrnieソ lubi zaprasza・tych, ktzy oddajケ mu swoje serca wokre徑one miejsca szczegnego rodzaju. Takim miejscem, gdzieB nas zaprasza na randk・jest Msza 詣i黎a.Wielu ludzi powtarza tego typu formuウ・ "Nie musz・ウazi・ najakケ・tam Msz・ gdzie kウ鹵iケ si・ tウumy, organista faウszywie徘iewa, ksiケdz gada o polityce. Nie b鹽・braウ udziaウu w tym cy-rku, mog・spotka・Boga gdziekolwiek bケd・.To prawda, ソe Boga moソna spotka・wsz鹽zie i czウowiek wierzケ-cy do忤iadcza tego w swoim ソyciu (kiedy・忤i黎y Augustyn 徘ie-waウ Psalm w ubikacji, czym zgorszyウ swケ poboソnケ mam・, nie war-to jednak w imi・tego rezygnowa・z pewnych szczegnych miejsc,gdzie randka z Panem Bogiem ma wyjケtkowe znaczenie. Wyobra殞ysobie nast麪ujケcケ sytuacj・ Mケソ mi do swej ソony: "Kochanie,dzi・jest rocznica naszego 徑ubu. Zapraszam ci・na kolacj・ doRestauracji Chikiej, gdzie odbyウy si・nasze zar鹹zyny" i jakoodpowied・sウyszy: "Dajmy spok z tymi sentymentalnymi gウupota-mi. Przecieソ codziennie si・spotykamy, jeste徇y razem, mieszka-my pod jednym dachem. Zr po prostu kaw・i obejrzyjmy wspnieczterdziesty odcinek Dynastii". Takie zachowanie zdradzaウobybrak prawdziwej miウo彡i, kta umie zobaczy・warto懈 tego typu忤iケt. Na podobnej zasadzie 殕e dzieje si・w naszym maウソetwiez Panem Bogiem, je徑i nie pozwalamy Mu zaprosi・si・na to w wy-jケtkowe spotkanie w okre徑onym dniu i miejscu, jakim jest Msza詣i黎a. Nie doceniajケc wagi takich szczegnych moment marnu-jemy fantastycznケ okazj・do upi麑szenia codzienno彡i naszegobycia z Bogiem i sami jeste徇y winni, ソe staje si・ ona szara,bezbarwna, peウna rutyny nijako彡i. Pozornie gウ鹵oka i bardzotrze毆a idea, by spotyka・Boga wsz鹽zie po prostu nie wypala,je徑i zabraknie zaplanowanych randek, kte od忤ieソajケ pami・poczケtk.Niedzielna Msza jest wi鹹 ulubionym miejscem Pana Boga, kie-dy to chce On zasiケ懈 z nami przy od忤i黎nie zastawionym stole,aby wspomnie・i uroczy彡ie przeソy・miウo懈, jaka nas ウケczy. PanJezus podczas tego spotkanie mi ze wzruszeniem: "Przypomnijsobie ten dzie・ w ktym umarウem za ciebie na krzyソu, aby po-tem zmartwychwsta・i otworzy・przed tobケ serce, z ktego pウy-nie wieczne ソycie. Pami黎asz jak pierwszy raz, dotarウo do cie-bie moje wyznanie miウo彡i; ten moment, kiedy przyjmujケc mojeCiaウo przeczuウe・jak wielkケ tajemnic・kochajケcego serca kryje wsobie ten dar".Pierwszym krokiem w gウ鹵szym przeソywaniu i rozumieniu Mszyjest zgoda na wウasnケ obecno懈 -- odpowied・na zaproszenie Pana.2. ROZMOWAJednym z pi麑niejszych do忤iadcze・ jakie przyniosウo mi ソy-cie w zakonie byウa szczera i gウ鹵oka rozmowa ze szczegnie mibliskimi lud殞i. To wspaniaウe m rozmawia・ z przyjacielem,zwウaszcza jeソeli serca sケ zウケczone w tej samej miウo彡i do Boga.詣i黎y Augustyn opisuje jednケ z takich urzekajケcych chwil, kt・rケ przeソyウ podczas ostatniego spotkania ze swケ matkケ: "Gdy nad-szedウ dzie・ w ktym miaウa odej懈 z tego ソycia, zdarzyウo si・ソe stali徇y tylko we dwoje [...]. W odosobnieniu rozmawiali徇yjakソe bウogo. Zapominajケc o przeszウo彡i, a wyciケgajケc r鹹e kutemu, co byウo przed nami, wspnie zastanawiali徇y si・nad tym,czym b鹽zie wieczne szcz龕cie zbawionych. I jeszcze wyソej wst・powali徇y rozmy徑ajケc i miケc z zachwytem o Boソych dzieウach. Igdy tak w ソarliwej t黌knocie mili徇y o tej krainie, niewycze-rpanej obfito彡i, gdzie na wieki karmisz Izraela pokarmem praw-dy, dotkn麝i徇y jej na krkie mgnienie caウym porywem ser-ca...".Msza 詣i黎a jest takケ wウa從ie przyjacielskケ rozmowケ z PanemBogiem, w ktej ogromnケ rol・odgrywa umiej黎no懈 sウuchania (namarginesie maウa scenka o tym jak niecodzienna to umiej黎no懈:opowiadali mi zakonni wspbracia o pewnej wakacyjnej przygo-dzie, kiedy to dyskutowali przy ogniskujケ przysウuchiwaウ si・te-mu maウy chウopak. Po chwili przyprowadziウ tat・ kty tak wyja・niウ swojケ wizyt・ "Przybiegウ do mnie syn i mi, ソe przy ognis-ku siedzケ dziwni panowie; jak jeden mi to reszta sウucha...").Jeソeli sporo os nudzi si・na Mszy, dzieje si・ tak mi鹽zyinnymi dlatego, ソe majケ zamkni黎e uszy na to, co B z miウo彡iケmi w swoim Sウowie i o co Ko彡i modli si・liturgicznymi tek-stami; nie potrafiケ sウucha・Bogactwo tre彡i specjalnie dobranych na danケ niedziel・ czy-ta・jest ogromne Teksty Pisma 忤i黎ego ウケczy zawsze wiodケcy te-mat, kty jest rozwijany jak pi麑ny utw muzyczny. Ton Boソejmelodii podaje fragment ze Starego Testamentu. Psalm podchwytu-je go i rozwija w swojej opowie彡i, a peウni・brzmienia osiケga wEwangelii. Nawet je徑i kazanie nie zawsze umiej黎nie wprowadzaw  przedstawiany temat, nic nie stoi na przeszkodzie, by oga-rnケ・go samemu wウasnケ wraソliwo彡iケ.B, kty nas poucza swoim Sウowem, zachowuje si・ jak kto・umiej黎nie wprowadzajケcy w rozlegウケ dziedzin・wiedzy. Nie miwszystkiego na raz, nie wysypuje na maウa grzケdk・ caウego workaziarna, ale podrzuca nam maウe ziarenka swojej mケdro彡i. Mi donas: "Dzisiaj pomy徑my i porozmawiajmy o przebaczeniu. Nast麪-nym razem chc・wam opowiedzie・o cierpliwo彡i".Warto rnieソ z wewn黎rznym wyciszeniem wsウucha・si・w mod-litwy uソywane podczas Eucharystii. Najstarsze z nich majケ swekorzenie w religii naszych starszych braci -- ッyd, wiele si・ga w poczケtki Ko彡ioウa, jego pierwszych wspnot. Wszystkie za・sケ zapisem coraz gウ鹵iej rozumianej tajemnicy wyznawanej wiaryw kochajケc go nas Boga. Ci, ktzy skarソケ si・na nieumiej黎no懈sformuウowania przed Bogiem wウasnej modlitwy, niech zacznケ wyko-rzystywa・bogate tworzywo wypowiadanych przez Ko彡i podczasLiturgii sウ miウo彡i i wiary.Rozmowa przyjaci nigdy nie jest monologiem. Podczas Mszy詣i黎ej odbywa si・niemal nieprzerwany dialog. Znajduje on swwyraz w kilkakrotnie powtarzanych zwrotach: "Pan z wami", "I zduchem Twoim". W trakcie Modlit... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wiolkaszka.pev.pl
  •